Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طاها حشمتی: در شرایطی به مصاف معاملات دو روز مانده به پایان سال پرحاشیه 1401 می‌رویم که روز چهارشنبه بازار با یک ریتم کُند اما رو به جلو آغاز کرد و مطابق با انتظار با گذر از نیمه ابتدایی، معاملات اوج گرفت و در این روز بسیار خوب علاوه بر جهش 38 هزار واحدی، شاهد برگشت شاخص به کانال 1.8 میلیون واحد بودیم. ورود بیش از 600 میلیارد تومان پول به تالار شیشه‌ای و رشد هر چند محدود ارزش معاملات، از دیگر اتفاقات و سیگنال‌های مثبت بازار چهارشنبه بود. برخی این بهبود را ناشی از ...

«سیگنال مثبت دولت !!»  

 

طاها حشمتی : در شرایطی به مصاف معاملات دو روز مانده به پایان سال پرحاشیه 1401 می‌رویم که روز چهارشنبه بازار با یک ریتم کُند اما رو به جلو آغاز کرد و مطابق با انتظار با گذر از نیمه ابتدایی، معاملات اوج گرفت و در این روز بسیار خوب علاوه بر جهش 38 هزار واحدی، شاهد برگشت شاخص به کانال 1.8 میلیون واحد بودیم. ورود بیش از 600 میلیارد تومان پول به تالار شیشه‌ای و رشد هر چند محدود ارزش معاملات، از دیگر اتفاقات و سیگنال‌های مثبت بازار چهارشنبه بود. برخی این بهبود را ناشی از افزایش نرخ ارز قلمداد می‌کنند و برخی دیگر معتقدند با کاهش فروشنده‌ها، میدان به دست خریداران سپرده شده و این عاملی برای بهبود بازار خواهد بود.

در گزارش‌های اخیر بارها اشاره شد که با اتمام فروش‌هایی ناشی از تسویه اعتبار، بستن سال مالی حقوقی‌ها، اتمام عرضه وکغدیر و تامین نقدینگی شب عید، گارد بازار مجددا افزایشی خواهد شد و حال می‌بینیم که دقیقا همین اتفاق و حتی بهتر از انتظار رخ داده و دور از دهن نیست که برای امروز گذر شاخص از سقف کوتاه‌مدتی یک میلیون و 838 هزار واحدی را داشته باشیم. به‌ویژه اینکه پس از اتمام ساعت معاملات چهارشنبه خبر رسید که نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و پالایشی در اسفند ماه مطابق با نیمای 2 و برای سال 1402 نیز به همین شکل محاسبه خواهد شد. این خبر بسیار مهمی است و برداشت ما این است که مطابق با این تصویب‌نامه، دولت نرخ نیمای 2 را به رسمیت شناخته و این اتفاق فضای بودجه عمومی دولت را اصلاح می‌کند. قبلا به این نکته اشاره شد که با به رسمیت شناخته شدن نیمای دوم، بازار میهمان یک رشد خوب دیگر خواهد شد و حال می‌بینیم که این خبر همزمان با اتمام فروش‌ها و همچنین تحولات سیاسی، به بازار مخابره شده و در همین راستا بورس تهران با قدرت خوبی به مدار رشد بازگشته است.

و نکته پایانی اینکه، طی روزهای اخیر در یک اتفاق بسیار مهم، خط روند نزولی "نسبت شاخص کل به دلار" شکسته شد. در سمت صورت این کسر، شاخص کل و در مخرج آن دلار قرار دارد. این اتفاق یک سیگنال و پیام روشن برای بازار دارد و آن هم اینکه برای سال 1402 بطور قطع شرایط بازار سرمایه بهتر از دلار و بطور کل سایر دارایی‌ها سرمایه‌ای خواهد بود. دقت کنید در سالی که گذشت بازدهی دلار سکه و بازارهای مبتنی بر دلار از بازار سرمایه بیشتر بوده و تجربه ثابت کرده که این روند نمی‌تواند دائمی باشد و بالاخره روند بورس (به ویژه با رسمیت آقای نیما) تغییر خواهد کرد. اما برای امروز منطقا می‌بایست بازار مثبتی را داشته باشیم. ولی افت جدی نفت ممکن است سبب تردید و احتیاط معامله‌گران شود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارت سفر کرد و با شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات دیدار و رایزنی کرد. شیخ محمد بن زاید خاطرنشان کرد که امارات آماده رفع سوء تفاهم‌ها با ایران و گسترش روابط به بالاترین سطوح در تمامی زمینه ها با این کشور است.

* جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران خبر داد. بورل در پیامی در توییتر گفته اتحادیه اروپا خواستار آن است که ایران رفتار خود را تغییر دهد. او همچنین نوشته است: «همکاری جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای سریع توافق حاصل‌شده لازم است.»

* منابع عراقی اعلام کردند، دریابان شمخانی همراه با هیاتی امنیتی و اقتصادی به عراق سفر می‌کند. هنوز منابع ایرانی در این خصوص اظهارنظری نداشته‌اند.

* رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «رایزنی به‌هنگام» با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. گروسی در توییتر با انتشار عکسی از این دیدار نوشت: «گفت‌وگویی بهنگام با انریکه مورا در بروکسل داشتم که تمرکز آن بر تلاش‌های مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بود.»

* کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در روزهای گذشته گفتگوهای ایران و آژانس توسط کارشناسان آژانس با کارشناسان سازمان انرژی اتمی انجام گرفته و این گفتگوها در روزهای آینده ادامه دارد. قرار است گفتگوها طی روزهای آینده توسط من و آپارو معاون پادمانی آژانس در تهران دنبال شود. این گفتگوهای پادمانی و فنی در چارچوب بیانیه مشترک سازمان و آژانس که چندی قبل به دنبال سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تهران منتشر شد صورت می‌گیرد.

* سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از ابتدای این دولت اولویتی را که برای موضوع آزادی زندانیان قائل هستیم، به حکومت ایران منتقل کرده‌ایم. برجام در دستور کار نیست. آنچه در دستور کار قرار دارد، همکاری با متحدان اروپایی و دیگر متحدان و شرکایمان در خاورمیانه و جهان برای مقابله با این برنامه[هسته‌ای] و اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

* هماهنگ‌کننده امور راهبردی در کاخ سفید گفت: امیدواریم که توافق بین تهران و ریاض به توقف جنگ در یمن منجر شده و باعث توقف حملات علیه سرزمین‌های عربستان سعودی شود.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی در غیاب بزرگانی همچون فولاد، فملی، هرمز و فاسمین، شاهد افزایش تقاضا در اکثر نمادها هستیم. دلیل اصلی این موضوع توقف روند کاهشی دلار بود. همانطور که بارها هم اشاره شد، شرکت‌های این گروه برای سال آتی با در نظر گرفتن میانگین نرخ حواله 44 هزار تومانی، به سودهای بسیار خوبی دست خواهند یافت. در فولادی‌ها، کاوه تقریبا از فروشنده خالی شده و به نظر کار سختی برای رسیدن به هدف دوم 1.300 تومانی نداشته باشد. در سوی دیگر فروژ تازه وارد را داریم که در حال نزدیک شدن به سقف قیمتی در زمان عرضه اولیه است. P/E سال آتی فروژ تحت تاثیر رشد نرخ فروش محصولات تعدیل خواهد شد. از این رو می‌توان حرکت صعودی سهم با شیب ملایم را انتظار داشت. صندوق اهرمی توان مفید، حامی این روزهای فروژ است. اما سری هم به فسوژ بزنیم که طی 2 جلسه معاملات اخیر معاملات پر حجم و کد به کد سنگین را تجربه کرد. در این سهم شرکت آرمان توسعه مبین مهرسپهر وارد ترکیب سهامداری شده و شناوری سهم در حال کاسته شدن است. گویا برنامه‌هایی برای حرکت رو به جلوی سهم در جریان است. از این رو توصیه می‌شود فسوژ را هم زیر نظر داشته باشید. و در نهایت اشاره به فتوسا داشته باشیم که به نظر به اصلاح قیمت خود خاتمه داده و باری دیگر به مدار رشد بازگشته است. فتوسا به لحاظ تکنیکی پتانسیل حرکت به سمت تارگت 900 – 950 تومانی را داراست. در این گروه کویر هم گزینه پرریسک اما بشدت جذابی به دلیل اهرم بالا و افت سنگین اخیر است.

* اما در گروه پالایشی هم با وجود افت قیمت نفت و قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و در غیاب شپنا، تقاضا مناسب بود و اکثر نمادها با رشد قوی به کار خود خاتمه دادند. دلیل این موضوع، خبری بود که پس از اتمام بازار منتشر شد. طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و پالایشی در اسفند ماه مطابق با نیمای 2 و برای سال 1402 نیز به همین شکل محاسبه خواهد شد. گویا برخی از ما بهتران از این خبر مطلع بودند ! بازار به شدت نگران افت سود پالایشی‌ها برای سال 1402 بود چراکه کرک اسپرد فرآورده‌‌ها مجددا به محدوده بلندمدتی خود بازگشته‌ است. از این رو پذیرش نرخ نیمای دوم، اثر منفی این موضوع را خنثی خواهد کرد و شرکت‌ها مجددا قابلیت تکرار سود سال جاری را خواهند داشت. در این گروه شبندر در تلاش برای تثبیت در کانال 1.000 تومانی است. به لحاظ تکنیکی، شرایط خوبی را شبندر داریم و از این رو انتظار می‌رود در گام نخست شاهد حرکت بندری‌ها به سمت تارگت 1.250 تومانی باشیم. در سوی دیگر شراز را داریم که چندان پر حجم نیست اما ساختار تکنیکی FLAT را دنبال می‌کند. لذا در صورت بسته شدن کف 1.400 تومانی، حرکت به سمت تارگت 1.760 – 1.800 تومانی محتمل خواهد بود. و در نهایت اشاره به شاوان داشته باشیم که ساختار تکنیکی جذاب‌تر و اهرم بالاتری در سودسازی دارد. شاوان اخیرا به مقاومت شکسته شده 2.160 تومانی پولبک کرده و می‌تواند به مرور تا قیمت‌های 2.700 تومانی حرکت کند.

* در گروه سیمانی با خاتمه یافتن فصل سرما و اتمام قطعی‌های گاز، شاهد تحرکات مثبت در بورس کالا و رشد قیمت سیمان هستیم. این رویداد به منزله رشد سود سیمانی‌ها در سال 1402 خواهد بود. لذا در بازار می‌بینیم که نمادهای سیمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که صنعت سیمان با 32 درصد، پرچم‌دار ثبت بازدهی در آخرین ماه از سال جاری بوده و احتمالا بر این میزان بازدهی طی 2 روز کاری پیش رو نیز افزوده گردد. در این گروه سفارس پس از پولبک به سقف تاریخی 2.600 تومانی به مدار رشد بازگشته و هدف نخست 3.120 تومانی را نشانه گرفته است. به نظر این سد ترمز رشد کوتاه‌مدتی را بگیرد اما پس از کمی دست به دست شدن می‌توان رشد سهم تا سطوح 3.500 تومانی را انتظار داشت. در سوی دیگر سشرق را داریم که با افزایش جدی تقاضا خود را برای جدال با سقف تاریخی 1.180 تومانی آماده می‌کند. تحولات مثبت بنیادی از یکسو و از سوی دیگر رشد نرخ سیمان سفید، عاملی برای رشد سود شرکت در سال جاری خواهد بود. اما سری هم به سیمان ساوه بزنیم که با گام‌های مستحکم به قیمت‌های بیش از 10 هزار تومانی راه یافته و به مرور در حال نزدیک شدن به سقف تاریخی 12 هزار تومانی است. به نظر مقاومت اشاره شده ترمز رشد کوتاه‌مدتی را بگیرد اما بطور قطع ساوه به همراه سایر سیمانی‌ها یک بهار مثبت و خوب را تجربه خواهند کرد.

* و در نهایت با اشاره به دو هلدینگ بزرگ بازار، یعنی شستا و وغدیر، به بررسی صنایع خاتمه خواهیم داد. در وغدیر عرضه وکغدیر باری دیگر انرژی مثبت سهم برای حرکت رو به جلو را (پس از پولبک به سقف تاریخی 2.100 تومانی) فعال کرده است. انصافا وغدیر همواره در عرضه زیرمجموعه‌ها به بازار خیر رسانده و میوه این بازدهی را هم از طریق ایجاد مشارکت و اعتمادسازی برداشت می‌کند. به نظر وغدیر بتواند قیمت‌های 2.700 تومانی را ببیند. اما در شستا تحرکات مثبت خوبی دیده می‌شود و طی مدت اخیر نقدینگی قابل توجهی وارد سهم شده است. شستا با گذر از مقاومت 124 تومانی، مسیر همواری برای دسترسی به تارگت 145 تومانی خواهد داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فرآورده‌های نفتی، شبهرن یکی از نمادهایی است که علاوه بر ثبات در عملکرد تولید و فروش، نوسانات آرام و خوبی را تجربه می‌کند. شبهرن در دوره 9 ماهه به سود 2.129 ریالی رسید. سود فصل بهار 528 ریال، تابستان 740 و پاییز 861 بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 1.301 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 30 درصد و در پاییز 32 درصد بوده که نشان از کاهش نسبی بهای تمام شده محصولات دارد. این شرکت در بهمن درآمد 16.582 میلیارد ریالی داشته است. این رقم به ترتیب 7 و 16 درصد بیشتر فروش ماه گذشته و میانگین فروش 11 ماه اخیر است. کل فروش سال گذشته 114.051 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شبهرن در دوره 11 ماهه موفق شده 38 درصد بیشتر از درآمد سال گذشته را تکرار کند. نرخ فروش روغن موتور دیزلی، بنزینی و روغن پایه که بیشترین وزن فروش در بین سبد محصولات شرکت دارد در این ماه با افزایش 1 درصدی 480، 380 و 318 هزار ریال به ازای هر لیتر گزارش شده است. رشد خزنده نرخ فروش محصولات و همچنین افزایش نرخ ارز موجب افزایش تولید فروش شرکت در دی و بهمن ماه شده است. لذا انتظار می‌رود شبهرن در انتهای 3 ماهه چهارم از سود نسبتا بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد.  

* در گروه فلزی و معدنی، اتفاقاتی در فروی در جریان است که می‌تواند سودسازی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. فروی در دوره 9ماهه سود 577 ریالی را محقق کرد. سود بهار 315 ریال، تابستان 176 ریال و تابستان 86 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 534 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل پاییز بدون تغییری خاصی در مقایسه با تابستان 13 درصد گزارش شده است. این شرکت در بهمن فروش خیره‌کننده  2.198 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 42 و 3.3 برابر بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 11 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 5.743 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فروی در دوره 11 ماهه موفق شده 26 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. شمش روی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در بهمن ماه با کاهش 6 درصدی در مقایسه با نرخ فروش ماه گذشته 928 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. علی‌رقم ثبات نسبی نرخ محصولات، شرکت با تکیه بر موجودی انبار خود عملکرد فوق‌العاده‌ای را در بهمن به ثبت رساند که عاملی برای تقویت جدی سود 3 ماهه آخر سال خواهد شد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: طرح حمایت از سهامداران خرد در برنامه بودجه ۱۴۰۲ دارای ابهاماتی بود و مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

ب) بترانس شفاف‌سازی زد و خبر از اخذ مجوز تولید، طراحی و مونتاژ خودروی سواری برقی داد. به موجب این جواز به شرکت ایران ترانسفو به شماره ثبت 10822 تاریخ ثبت 30/04/1345 شناسه ملی 10100433825 اجازه داده می‌شود نسبت به احداث واحد صنعتی جهت تولید، طراحی و مونتاژ خودروی سواری برقی ون بزرگ (با ظرفیت 10 نفر و بیشتر) به تعداد 10 هزار دستگاه در سال و خودروی سواری برقی رده B به تعداد 90 هزار دستگاه در سال اقدام نماید. این مجوز به استناد موافقت نامه شماره 11429124 مورخ 23/12/1401 وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت صادر گردیده و مدت اعتبار آن از زمان صدور 6 ماه می‌باشد، تمدید این مجوز منوط به ارائه قرارداد معتبر و رسمی با شریک خارجی بوده و ارائه برنامه زمانبندی برای ساخت و مونتاژ و همچنین پیشرفت فیزیکی قابل قبول است. به نظر تحولاتی در بترانس در جریان است و دلیل کنترل قیمتی اخیر هم همین موضوع است.

ج) وحید مطهری‌نیا، مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی بورس تهران گفت: در راستای توسعه بازار ابزارهای مشتقه، ماشین حساب‌های بازار اختیارمعامله با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در صفحه هر نماد در سایت TSETMC پیاده‌سازی شد و در اختیار فعالان بازار قرار گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24